המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הקשר בין מהלך הטיפול, חווית המטופל ומרכזיותו באשפוז שיקומי-נוירולוגי ובאשפוז יום נוירולוגי לבין איכות הטיפול ותוצאותיו: ניתוח מצב והמלצות למדיניות ברמה הארגונית והלאומית

חוקרים: טוביה חורב1, דן גרינברג1
  1. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
רקע: בשנים האחרונות חל שינוי בגישה המסורתית אשר התייחסה למחלה ולא למטופל כאדם ולתפיסת החולי בקרב המטופל ומשפחתו. משרד הבריאות בישראל אימץ את גישת 'המטופל במרכז' (PCC) כאחד מיעדיו המרכזיים.
מטרות: לנתח כיצד קובעי-מדיניות, צוות-רפואי והמטופלים תופסים את נושא חווית המטופל וגישת ה-PCC, ואת הקשר בינן לבין תוצאות השיקום.
שיטה: מחקר משולב-שיטות. בחלק האיכותני-60 ראיונות עומק חצי-מובנים עם מנהלים בכירים וקובעי-מדיניות, אנשי-צוות משני מרכזי שיקום ומטופלים בגילאי 50-70, לאחר אירוע מוחי. בחלק הכמותי-ראיונות עם 70 מטופלים לאחר שיקום. תוצאות תפקודיות נמדדו לפי: ציון FIM המשקף את הערכת הצוות המטפל, ושאלון PROMIS10 המשקף את הערכת המטופל.
ממצאים עיקריים: מרואיינים מקרב קובעי-מדיניות ואנשי-צוות התייחסו לחלק מהרכיבים הכלולים בגישת המטופל במרכז-בעיקר לחשיבות ההקשבה והשיח, שיפור רצף-טיפולי, והתייחסות למטופל ומשפחתו כיחידה אחת. המטופלים מעוניינים בהקשבה ובשיתופם בהחלטות ושהיחס אליהם יהיה כאל אדם שלם. השינוי ב- FIM מעיד על יעילות השיקום. הקשר בין השיפור התפקודי במונחי -FIM לבין הרכיב המנטלי ב-PROMIS10 מרמז על חשיבות התייחסות לרכיבים שכלולים בגישת 'המטופל במרכז'.
מסקנות: קיימת מודעות לחשיבות ההתייחסות לחוויית המטופל ולגישת 'המטופל במרכז' אך לא נראה שלמרואיינים היה ברור האופן בו ראוי ליישם את הגישה ולהעריכה.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: קביעת מדיניות ברורה והטמעתה, הכללת היבטים התנהגותיים ומיומנות בתקשורת-בינאישית בהליך סינון מועמדים למקצועות-רפואה. הכשרת מטפלים והטמעת סדנאות-שירות, רגולציה, תקינה והבטחת סביבת-עבודה שיאפשרו מפגש טיפולי הולם.
מס’ מחקר: ר/2017/174
תאריך סיום המחקר: 02/2021
דילוג לתוכן