המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אקלים אתי, מחוברות עובדים, ואיכות הטיפול והשירות בבתי חולים: אפקט מתגלגל של פגיעה מערכתית?

חוקרים: ערן ויגודה-גדות1, אלכסנדר גרינשפון2
  1. אוניברסיטת חיפה
  2. בית חולים שער מנשה
רקע: למרות קשייה, מערכת הבריאות נתפסת מהמוצלחות בשירות הציבורי בישראל הן ‏לאורך זמן והן בהשוואה לארגוני ציבור אחרים. הקשר בין הצלחה זו ובין אתיקה ארגונית ומחוברות עובדים עדיין לא ברור. אקלים אתי מבוסס על תפיסה ערכית ונורמטיבית של הארגון (למשל, שקיפות, דיווחיות, ‏יושרה, הגינות). מחוברות עובדים הנה מושג מדעי חדש יחסית המבטא ראיה כוללת של קשר פרט-ארגון (חוזה פסיכולוגי, מוטיבציה לשירות ציבורי ועוד). נעזר בתיאוריות מתחומים אלה כדי להבין שינויים באיכות טיפול ושירות במערכת הבריאות. נטען כי היעדרות אקלים אתי תפגע בתוצרים פנים-ארגוניים ותביא לפגיעה "מתגלגלת" בשלושה מעגלים: חולים, משפחות, ולבסוף הציבור ‏ומערכת הבריאות בכלל.
מטרות: לבחון את השפעת האקלים האתי ומחוברות עובדים על איכות הטיפול, איכות השירות ואמון הציבור במערכת הבריאות.
שיטה: נתבסס על סקרים לצוותים רפואיים, למטופלים, למשפחות ולקרובים להם. רמת הניתוח הכללית תהיה רמת הפרט והצוות. נבדוק את ההשערות הבאות:
1. אקלים אתי קשור חיובית למחוברות עובדים.
2. מחוברות עובדים תתווך בקשר שבין אקלים אתי ובין ביצועים.
3. לאקלים אתי ולמחוברות עובדים השפעה מתגלגלת מעבר לסביבת המטופלים. היא תשפיע על ש"ר משפחות ועל אמון הציבור במערכת הבריאות.
ממצאים עיקריים: מצאנו קשר בין אקלים אתי, מחוברות עובדים ואמון. הקשר משתנה ביחס לסוגי אמון שונים ואופי הקשרים משתנה בין אוכלוסיות ורמות ניתוח שונות. פירוט יבוא בתיאור מפורט של ממצאי המחקר.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: הבנת איכות הטיפול בבתי החולים, רמת השירות והגורמים המשפיעים עליהם חשובה מבחינה אישית לכל אדם אך יש לה גם חשיבות אזרחית לאומית וחברתית רבה. המידה בה הסביבה האתית ומחוברות העובדים לארגון ולמקצוע משחקת תפקיד בקשרים אלה איננה ברורה עד היום. המחקר מראה כיצד אתיקה ארגונית קשורה לביצוע טוב יותר של מערכות בריאות. ההשלכות המעשיות:
1. לדאוג לטפח את הסביבה האתית בארגוני בריאות ואת תחושת מחוברות העובדים.
2. להעריך ממדי ניהול אלה באופן מתמיד ולבחון השפעתם המתפתחת על שירות וביצוע.
3. להיות ערים להשפעה המתגלגלת של אתיקה ומחוברות מתוך הארגון החוצה כלפי הציבור בכלל (לגיטימציה ואמון שניתן למערכת הבריאות).
מס’ מחקר: ר/2013/16
תאריך סיום המחקר: 11/2016
דילוג לתוכן