דף הבית > תקצירי מחקרים > תכנית הדרכת הורים ממוחשבת לטיפול בילדים עם בעיות התנהגות בישראל: מחקר פיילוט לדוגמא על "רפואה מרחוק"
תכנית הדרכת הורים ממוחשבת לטיפול בילדים עם בעיות התנהגות בישראל: מחקר פיילוט לדוגמא על "רפואה מרחוק"
חוקרים: עמית באומל1
- אוניברסיטת חיפה
רקע: המחקר בחן תוכנית הדרכת הורים דיגיטלית לטיפול בהפרעת התנגדות (ODD), תוך הדגמת יכולתה של הרפואה מרחוק להתמודד עם מגבלות מערכת הבריאות.
מטרות: במסגרת המחקר נמדדה ההיתכנות ליישום התערבות DPT כמענה עבור ילדים עם בעיות התנהגות, מידת הקבלה של ההתערבות, ויעילות ראשונית. מאחר והמחקר בוצע לפני ובמהלך זמן מלחמה בישראל בחנו אף את השפעת נוכחות המלחמה ברקע על תוצאות ההתערבות.
שיטה: הורים לילדים עם ODD קיבלו גישה ל-DPT. המשתתפים גויסו בשני קוהורטים, לפני (25=n) ובמהלך (30=n) זמן מלחמה. הכלים ששימשו להערכה כללו שאלונים שדווחו על ידי המשיבים, נתוני שימוש, והערכות קליניות.
ממצאים עיקריים: מעל ל60% מהמשפחות לא קיבלו טיפול לבעיות ההתנהגות של ילדיהם בעבר. נמצאו שיפורים משמעותיים לאחרי ההתערבות בהתנהגות הילדים
(≤ ds s'Cohen 0.79). ההשתתפות הממוצעת כללה 138.6 דקות שימוש עם 38.8 דקות של תמיכה אנושית למשפחה. המשתתפים בזמן מלחמה השלימו את תהליך ההצטרפות מהר יותר, והפגינו שימוש רב יותר במספר מטריקות שימוש. עם זאת, שיעור ההחלמה מ-ODD היה נמוך יותר
תיאורית בזמן מלחמה (43.3% לעומת 68%).
(≤ ds s'Cohen 0.79). ההשתתפות הממוצעת כללה 138.6 דקות שימוש עם 38.8 דקות של תמיכה אנושית למשפחה. המשתתפים בזמן מלחמה השלימו את תהליך ההצטרפות מהר יותר, והפגינו שימוש רב יותר במספר מטריקות שימוש. עם זאת, שיעור ההחלמה מ-ODD היה נמוך יותר
תיאורית בזמן מלחמה (43.3% לעומת 68%).
מסקנות: DPTs כתכנית רפואה מרחוק מספקים דרך טובה להנגיש התערבות יעילה בעלות מופחתת, ומציגים שימושיות גבוהה במצבי משבר.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: על קובעי מדיניות לפתח תוכנית מפורטת לפריסת התערבויות דיגיטליות מרחוק ברמה הלאומית עם גישה פרואקטיבית לסקירת אוכלוסייה לא
מטופלת בעלות נמוכה.
מטופלת בעלות נמוכה.
מס’ מחקר: א/2021/85
תאריך סיום המחקר: 11/2024