המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תיק רפואי ממוחשב כאמצעי תקשורת בין מטפלים: הקשר עם אפקטיביות עבודת הצוות הבין-מקצועי ואיכות הטיפול

חוקרים: ענת דרך-זהבי1, מעיין אגמון1, נאיל בשאראת 2
  1. אוניברסיטת חיפה
  2. מרכז רפואי העמק
רקע: עבודת צוות יעילה ושימוש בתיק רפואי ממוחשב, הוצעו כשתי אסטרטגיות, מובחנות לכאורה, להתמודדות עם אתגרי הטיפול במטופלים מורכבים ולשיפור איכות הטיפול. הקשר בין שתי אסטרטגיות אלו טרם נבחן.
מטרות: לבחון את הקשר שבין איכות המידע בתיק הרפואי הממוחשב לתהליכי עבודת צוות בין-מקצועי (תקשורת, תיאום ומחויבות).
שיטה: מחקר משולב כמותני ואיכותני. כמותני- יחידת החקירה מטופל וטריאדת מטפלים (רופא, אחות, פרא-רפואי).הועברו שאלונים לגבי תקשורת, מחויבות ותיאום ביניהם וכן לגבי איכות המערכת הממוחשבת. נאספו נתונים מ- 188 מטופלים ו-419 אנשי הצוות המקצועי אשר התייחסו לעבודת הצוות בטיפול במטופל זה במשמרת ספציפית אקראית (134 רופאים, 141אחיות, ו-144 אנשי צוות פרא-רפואי ). בנוסף בוצעו 42 ראיונות עם אנשי צוות.
ממצאים עיקריים: אנשי הצוות תארו את המערכת כתורמת לתהליכי עבודת צוות במיוחד כאשר הם חווים אותה כרלוונטית לעבודתם והממשק תואם צרכיהם, איכות המידע במערכת נמצא קשור באופן חיובי לתהליכי עבודת הצוות כאשר התקשורת מתווכת את היחסים בין איכות הטיפול ואפקטיביות הצוות. איכות המידע היתה קשורה בקשר ישיר למדדים האובייקטיביים של עבודת הצוות: איזון גליקמי באשפוז, שימור ADL וניידות לאחר האשפוז. הממצאים האיכותנים האירו תמונה מורכבת לגבי תרומת המערכת הממוחשבת לעבודת הצוות ובכך תמכו באופן חלקי בלבד בממצאים הכמותניים.
מסקנות: הממצאים מדגימים את החיבור החלקי בין עבודת צוות ותיק רפואי ממוחשב.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: המלצה להטמעה ועיצוב של מערכות ממוחשבות תוך התחשבות בתהליכי עבודת צוות וכן שיתוף חברי הצוות הרב מקצועי בבניית תיק רפואי ממוחשב תוך הדגשת צרכיהם הנבדלים והמשותפים.
מס’ מחקר: א/2015/163
תאריך סיום המחקר: 12/2019
דילוג לתוכן