המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

חדשנות מושכלת? שימוש בפרספקטיבה של תיאורית הרשתות החברתיות לאיתור מושכל של חדשנות ומובילי שינוי (Champion of innovation)

חוקרים: ענת דרך זהבי1
  1. אוניברסיטת חיפה
רקע: מיעוט מחקרים התמקד בזיהוי הגורמים המקלים על הצלחת אחיות מובילות חדשנות בהטמעת הפרויקטים.
מטרות: 1. לאפיין פרויקטים שמוטמעים במחלקות עפ"י מידת ההפצה; הנחיצות; הרדיקליות; והחדשניות;
2. להציג את ממדי רשת האגו של מובילי השינוי;
3. לבחון את הקשרים שבין מאפייני הרשת לבין ממדי החדשנות.
שיטה: מחקר חתך.
המדגם כלל 94 מובילות שינוי;
מידת החדשנות, ההפצה, הנחיצות והרדיקליות של הפרויקטים הוערכו על ידי מדרגים שונים.
מדדי רשת מובילות השינוי: צפיפות, חוזק הקשרים, ומידת הדמיון הוערכו בגישה מרובת מקורות.
ממצאים עיקריים: ארבעה טיפוסי שינוי זוהו.
שינויים המכוונים לשיפור השירות ולטיפוח המשאב האנושי הוערכו כחדשניים ורדיקליים יותר בהשוואה לשינויים אדמיניסטרטיביים ושיפור איכות.
שינויים שיוזמתם מלמטה הוערכו כחדשניים יותר בהשוואה לשינויים המונחתים מההנהלה.
נמצאו קשרים בין מדדי הרשת לבין הצלחת השינוי: צפיפות ומידת הדמיון של החברים בשפת אם קשורים להפצה; חוזק הקשרים ומידת הדמיון בשפת האם קשורים להערכת נחיצות השינוי.
בניגוד, נמצא מתאם שלילי בין מידת הדמיון בהשתייכות למחלקה לבין רדיקליות וחדשניות השינוי.
מסקנות: רשת צפופה עם קשרים חזקים נחוצים להפצת הפרויקטים, ולתפיסת נחיצותם. בניגוד, שונות ברשת ויבוא רעיונות מחוץ למחלקה נחוצים ליזום פרויקטים חדשניים ורדיקלים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לאפשר ייזום חדשנות מלמטה על ידי עידוד הצ'מפיונים לבחירת פרויקטים המתאימים לצרכי המחלקה והקשרה.
ללמד מובילי שינוי כיצד לבנות רשת חברתית שתסייע להצלחת ההטמעה.
מס’ מחקר: א/2014/95
תאריך סיום המחקר: 11/2017
דילוג לתוכן