המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הדרכת מטופל ברפואה מרחוק: ניהול סימפטומים בקרב חולי סרטן כמקרה בוחן

חוקרים: אילנה דובובי1, מיכל השכל איטח2, שרון פלס אברהם1,3
  1. אוניברסיטת תל אביב
  2. מכון ויצמן למדע
  3. המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי
רקע: המעבר לרפואה מרחוק מצריך ממערכת הבריאות לבחון מחדש את גישות ההדרכה למטופלים, במיוחד בהקשר לסוגי הידע הנחוצים לניהול עצמי של סימפטומים. הדרכת המטופל יכולה להתמקד בידע מנגנוני, שמסביר את הרציונל שמאחורי הטיפול, או בידע פרוצדורלי, שמתאר את המשטר הטיפולי עצמו.

מטרות: מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעת סוג הידע (מנגנוני לעומת פרוצדורלי) ואת האפקטיביות של הדרכת מטופלים באמצעות טכנולוגיות למידה דיגיטליות על ניהול סימפטומים בקרב חולי סרטן.
שיטה: המחקר כלל ניסוי עם שתי קבוצות: קבוצת ניסוי שקיבלה הדרכה דיגיטלית אשר הנגישה מידע מנגנוני ופרוצדורלי, וקבוצת ביקורת שקיבלה הדרכה כמקובל במחלקה. המדגם כלל 108 חולי סרטן של מערכת העיכול המקבלים כימותרפיה. המשתתפים ענו על שאלונים בנושא ידע, מסוגלות עצמית, ביטחון בקבלת החלטות ודיווח סימפטומים בתחילת המחקר ובסיומו לאחר ארבעה מחזורי טיפול. נתוני פניות למיון נאספו מהרשומות הרפואיות.
ממצאים עיקריים: הממצאים הראו כי למטופלים בקבוצת הניסוי הייתה רמת ידע מנגנוני ופרוצדורלי גבוהה יותר, רמת ביטחון גבוהה יותר בקבלת החלטות, תפיסת חומרת סימפטומים נמוכה יותר ומספר פניות נמוך יותר למיון, בהשוואה לקבוצת הביקורת. מודל רגרסיה לינארית הראה כי ידע מנגנוני וביטחון בקבלת החלטות מסבירים כ 21% מהשונות של פניות למיון.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של שילוב סוגי הידע השונים תוך שימת דגש גם למידע מנגנוני באמצעות כלים דיגיטליים.
מס’ מחקר: ר/2021/206
תאריך סיום המחקר: 09/2024
דילוג לתוכן