דף הבית > תקצירי מחקרים > בעקבות השינוי: שירותי רפואת הנפש במרפאות ובבתי החולים, במלאת ארבע שנים לתחילת הטמעת הרפורמה בבריאות הנפש בישראל
בעקבות השינוי: שירותי רפואת הנפש במרפאות ובבתי החולים, במלאת ארבע שנים לתחילת הטמעת הרפורמה בבריאות הנפש בישראל
חוקרים: רחלי מגנזי1, אורלי וויינשטיין2, טלי שמואלי3, ערד קודש4, ירדן לוינסקי5, מרנינה שוורץ6
- אוניברסיטת בר אילן
- משרד הבריאות
- מכבי שירותי בריאות
- קופת חולים מאוחדת
- שירותי בריאות כללית
- קופת חולים לאומית
רקע: רפורמת בריאות הנפש בישראל נכנסה לתוקף ביולי 2015 והעבירה את האחריות הביטוחית לשירותי בריאות הנפש מקופות החולים למשרד הבריאות. מטרת הרפורמה הייתה לשפר את זמינות, נגישות ואיכות הטיפול בתחום.
מטרות: להעריך את מערך וצריכת שירותי בריאות הנפש לפני ואחרי הרפורמה בקהילה, במרפאות החוץ, בחדרי מיון ובאשפוזים, ולבחון את השפעת שיטת התגמול החדשה.
שיטה: מחקר רטרוספקטיבי מבוסס על נתוני קופות החולים ומשרד הבריאות. אוכלוסיית המחקר כללה מבוטחי קופות החולים בישראל אשר קיבלו שירותי בריאות נפש בין השנים 2012 ל-2019. המשתתפים זוהו על בסיס אבחנות פסיכיאטריות (ICD-9/ICD-10), רישום תרופות פסיכוטרופיות, ודפוסי שימוש בשירותים, לרבות ביקורים במרפאות הקהילתיות, פניות למחלקות לרפואה דחופה, ואשפוזים פסיכיאטריים.
ממצאים עיקריים: נרשמה עלייה של 8% במספר צרכני שירותי בריאות הנפש. שיעור הביקורים אצל פסיכיאטרים ופסיכולוגים גדל משמעותית. נמצא כי נשים נוטות לפנות יותר לטיפולים נפשיים, בעוד גברים מתאשפזים בשיעור גבוה יותר. השימוש בתרופות פסיכיאטריות עלה ב-57%. למרות הרחבת שירותים בקהילה, 77% מהפניות לחדרי מיון התרחשו בבתי חולים לבריאות הנפש.
מסקנות: הרפורמה תרמה לשיפור הנגישות לטיפול פסיכולוגי והפחתת הסטיגמה, אך עדיין קיימים אתגרים. ריבוי פניות לחדרי מיון ופערים מגדריים ואתניים בצריכת השירותים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש להרחיב שירותים קהילתיים, לשפר את הרצף הטיפולי, לקדם מודלים מבוססי-עבודה ולחזק תשתיות מותאמות תרבותית. כמו כן, מומלץ להקים מרכזי ייצוב משברים ולשפר איתור מוקדם של מצוקה נפשית.
מס’ מחקר: ממ/2020/2
תאריך סיום המחקר: 01/2025