המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

בעקבות השינוי: שירותי רפואת הנפש במרפאות ובבתי החולים, במלאת ארבע שנים לתחילת הטמעת הרפורמה בבריאות הנפש בישראל

חוקרים: רחלי מגנזי1, אורלי וויינשטיין2, טלי שמואלי3, ערד קודש4, ירדן לוינסקי5, מרנינה שוורץ6
  1. אוניברסיטת בר אילן
  2. משרד הבריאות
  3. מכבי שירותי בריאות
  4. קופת חולים מאוחדת
  5. שירותי בריאות כללית
  6. קופת חולים לאומית
רקע: רפורמת בריאות הנפש בישראל נכנסה לתוקף ביולי 2015 והעבירה את האחריות הביטוחית לשירותי בריאות הנפש מקופות החולים למשרד הבריאות. מטרת הרפורמה הייתה לשפר את זמינות, נגישות ואיכות הטיפול בתחום.
מטרות: להעריך את מערך וצריכת שירותי בריאות הנפש לפני ואחרי הרפורמה בקהילה, במרפאות החוץ, בחדרי מיון ובאשפוזים, ולבחון את השפעת שיטת התגמול החדשה.
שיטה: מחקר רטרוספקטיבי מבוסס על נתוני קופות החולים ומשרד הבריאות. אוכלוסיית המחקר כללה מבוטחי קופות החולים בישראל אשר קיבלו שירותי בריאות נפש בין השנים 2012 ל-2019. המשתתפים זוהו על בסיס אבחנות פסיכיאטריות (ICD-9/ICD-10), רישום תרופות פסיכוטרופיות, ודפוסי שימוש בשירותים, לרבות ביקורים במרפאות הקהילתיות, פניות למחלקות לרפואה דחופה, ואשפוזים פסיכיאטריים.
ממצאים עיקריים: נרשמה עלייה של 8% במספר צרכני שירותי בריאות הנפש. שיעור הביקורים אצל פסיכיאטרים ופסיכולוגים גדל משמעותית. נמצא כי נשים נוטות לפנות יותר לטיפולים נפשיים, בעוד גברים מתאשפזים בשיעור גבוה יותר. השימוש בתרופות פסיכיאטריות עלה ב-57%. למרות הרחבת שירותים בקהילה, 77% מהפניות לחדרי מיון התרחשו בבתי חולים לבריאות הנפש.
מסקנות: הרפורמה תרמה לשיפור הנגישות לטיפול פסיכולוגי והפחתת הסטיגמה, אך עדיין קיימים אתגרים. ריבוי פניות לחדרי מיון ופערים מגדריים ואתניים בצריכת השירותים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש להרחיב שירותים קהילתיים, לשפר את הרצף הטיפולי, לקדם מודלים מבוססי-עבודה ולחזק תשתיות מותאמות תרבותית. כמו כן, מומלץ להקים מרכזי ייצוב משברים ולשפר איתור מוקדם של מצוקה נפשית.
מס’ מחקר: ממ/2020/2
תאריך סיום המחקר: 01/2025
דילוג לתוכן