המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

בחינת יעילות פיילוט המוקד הטלפוני הארצי של אחיות בריאות הציבור במשרד הבריאות עבור משפחות צעירות

חוקרים: שירן בורד1, כרמית סטרן1, עולא עלי סאלח1, בתיה מג'ר2, גליה אודסקי2, שיר ווגמן2
  1. המכללה האקדמית עמק יזרעאל
  2. משרד הבריאות
רקע: מוקד אחיות בריאות הציבור הינו פיילוט ארצי חדשני, המיועד להורים לידים בגיל 6-0. המוקד מספק מידע, ייעוץ והכוונה בנושאי בריאות ורפואה מונעת, ופועל בשעות בהן טיפות החלב סגורות.
מטרות: בחינת התאמת פיילוט המוקד הטלפוני לצרכי קהל היעד והערכת יעילותו באיתור מצבים הדורשים התערבות, שיפור חווית המטופלים וקידום בריאות הילדים והוריהם.
שיטה: נערכו שלושה תתי-מחקרים:
1.מחקר תיאורי באמצעות ניתוח ראשוני של 6000 שיחות שהתקבלו במוקד, וכן ניתוח מעמיק של 1500 שיחות שנבחרו באקראי מתוך 6000 השיחות הנכנסות.
2. מחקר חתך השוואתי - בקרב 201 הורים שפנו למוקד ו-232 הורים שלא פנו למוקד.
3. מחקר איכותני - שכלל ראיונות עומק בקרב 20 הורים שעשו שימוש במוקד, ובקרב 6 אחיות המוקד.
ממצאים עיקריים: המוקד הטלפוני מספק מענה מהיר, מונגש ומקצועי. שביעות הרצון של הפונים למוקד גבוהה וכך גם שביעות רצונן של האחיות העובדות במוקד. אוכלוסיית הפונים למוקד מורכבת ברובה מהורים צעירים לילדים ראשונים וכן מהורים המתאפיינים בתפיסת מסוגלות הורית, רמת תמיכה חברתית ואוריינות בריאותית גבוהות לעומת אוכלוסיית ההורים שלא פנו למוקד. ישנו קשר ישיר בין שביעות הרצון מהמוקד בקרב הפונים ולבין מידת האמון שלהם באחות המוקד.
מסקנות: מממצאי המחקר עולה תמונה של שירות מצוין ויעיל לטובת קהל היעד. הנגשת השירות לאוכלוסיות נוספות וצמצום הפערים הינה הכרחית.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש לפעול להנגשת ופרסום השירות בקרב קבוצות אוכלוסייה נוספות.
מס’ מחקר: א/2020/94
תאריך סיום המחקר: 11/2022
דילוג לתוכן