המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

בחינת אפקטיביות פנייה מותאמת תרבותית, לעידוד בדיקות רפואה מונעת בקרב אוכלוסיות מיעוט בישראל

חוקרים: אודי ניסן1, תהילה קלעג'י2
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
  2. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
רקע: גיוון כלי המדיניות, לרבות השימוש בכלים "רכים" והנעה על בסיס ערכים הופכים את ההתאמה התרבותית למרכיב חיוני בעיצוב מדיניות. תחום עם פוטנציאל השפעה משמעותי להתאמה תרבותית, הינו הרפואה המונעת.
מטרות: במחקר זה נבחנה אפקטיביות התערבות מותאמת תרבות, לעידוד ביצוע בדיקות לזיהוי מוקדם של סרטן.
שיטה: ההתערבות בוצעה באמצעות פנייה ישירה (רב פעמית) למטופלי קופ"ח מקרב האוכלוסייה החרדית, שלא ביצעו בדיקות מונעות בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אוכלוסיית המחקר כללה 1,853 נשים וגברים שקיבלו פניות על חשיבות ביצוע בדיקת ממוגרפיה (לנשים) ודם סמוי בצואה (לגברים).
ממצאים עיקריים: הממצאים מעידים על אפקטיביות גבוהה של ההתערבות ביחס לאוכלוסיית הגברים יותר מהכפלה של ביצוע הבדיקות ביחס לקבוצת הביקורת, והשפעה אף חזקה יותר ביחס לתת קבוצה עם מאפיינים מוגדרים. לא נמצאו הבדלים מובהקים להשפעה של הקמפיין שהותאם תרבותית, למעט לגבי תת אוכלוסייה שלה ההתאמה התרבותית אף פגעה באפקטיביות ההשפעה. בקרב אוכלוסיית הנשים לא ניכרה השפעה של ההתערבות כנראה לאור רגישותן של הבדיקות וחסמים נוספים בביצוע הבדיקות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: מסקנות המחקר מחדדות מחד את חשיבות השימוש בכלים "רכים" ופוטנציאל ההשפעה של הכלים, אך מבליטות את דיפרנציאליות ההשפעה והחשיבות להבין את מערכת החסמים המלאה העומדת בפני הפרט. בנוסף, ההנחה שהתאמה תרבותית תוביל לאפקטיביות גבוהה, בתחום הבריאות, לא הוכחה וייתכן שבתחומי מומחיות מובהקים, הגברת מודעות עם מסר מקצועי פשוט עשויים לעשות להועיל לא פחות.
מס’ מחקר: ר/2018/267
תאריך סיום המחקר: 04/2024
דילוג לתוכן