באיזה מידה המטופל מעוניין, מסוגל ונכון להיות ב"מרכז" ההחלטות הרפואיות?
חוקרים: ארנה טל1, גיורא קפלן2
- המרכז הרפואי שמיר
- מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות הבריאות
רקע: אסטרטגיית 'המטופל-במרכז' מתמקדת בהעדפות המטופל, לצד מענה קליני, ובשיתופו בהחלטות לבריאותו, בציפיה מהמטופל לגלות אוטונומיה ואקטיביות.
מטרות: : לבחון את עמדות הציבור לגבי מידת המסוגלות וההיענות של מטופלים "לעמוד במרכז" בפועל, בשלושה מיתארים רפואיים: כריתת כיס מרה, סכרת וסרטן.
שיטה: סקר במדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל (מגיל 21 ומעלה), וראיונות עם מטופלים ומשפחות. שיעור ההיענות לסקר עמד על 56%. התבצעה תיקוף בדיקה מקדימה (Pre-test) בעקבותיה טוייב שאלון הסקר.
ממצאים עיקריים: 462 מרואיינים השיבו (56% הענות). 37% הצהירו שכמטופלים רוצים להוביל בהחלטה. 63% העדיפו שהרופא יחליט, אך מחציתם תוך התחשבות בדעתם. כ- 2/3 דיווחו שממלאים אחר כל הוראות הרופא ומתוכם, כשני שלישים סבורים שרופא צריך להחליט (תוך התחשבות בדעת המטופל ואף בניגוד אליה). 31% דיווחו כי הם אינם נוטים למלא אחר כל הוראות הרופא וכמעט מחציתם סוברים כי ההחלטה הרפואית צריכה להיות בידיהם (תוך התחשבות ברופא או בניגוד אליה). האקטיביות נבחנה באמצעות חיפוש מידע אקטיבי במצב מחלה: רוב הציבור מצהיר שיחפש מידע: כ-70% יתייעצו במומחה, 58% יחפשו באינטרנט, 46% יקראו מאמרים. 22.5% דיווחו שלא יחפשו מידע. לא נמצאו הבדלים משמעותיים למאפיינים דמוגרפים וסוג התחלואה.
מסקנות: רוב הציבור סבור שהרופא צריך לקבל החלטות עבור המטופל, לרוב להתחשב בהעדפות המטופל. למטפלים תפקיד בהעצמת האוטונומיה והאפשרות למטופל להיות במרכז, כשבמקביל הרופא יהווה "מנטור" להבין מידע. במצבי סיכון דינמיים העדפת הציבור שהרופא יוביל את ההחלטות ולא יטיל אותן על המטופל כגישה גורפת.
מס’ מחקר: ר/2017/237
תאריך סיום המחקר: 07/2022