המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

שיפור מערך בדיקות הדם בקופות-החולים: בניית מודל למיטוב איסוף הבדיקות, הרחבת זמינותן ללקוחות ושיפור אמינותן

חוקרים: אמיר אלאלוף1, שרון חובב2, זמיר גת3, יוג'ין לבנר4, יעל פרלמן 1, אבי הרבון1
  1. אוניברסיטת בר אילן
  2. שירותי בריאות כללית
  3. קופת חולים מאוחדת
  4. מכללת אשקלון
רקע: הובלת הדם מהווה חלק מהותי וחשוב במערך בדיקות הדם הן מבחינת העלויות הכרוכות בו והן באבטחת איכות הבדיקה. תהליך איסוף פריטים מוכר בווריאציות רבות בעולם המחקרי, אך מוכר פחות בצירוף של סט אילוצים קשיח כזה הנדרש בתחום איסוף הדם. בין האילוצים נכללים אילוצי זמן מרגע לקיחת הדם ועד לבדיקהסרכוז.
מטרות: שיפור מערך איסוף בדיקות דם במטרה להוריד את העלויות התפעוליות מצד אחד ולעלות את רמת שירות ללקוחות מאידך.
שיטה: 1. איסוף נתונים באקדמיה ובשטח. 2. בניית מודלים על סמך הנתונים שנאספו, כגון: מודל למציאת מסלולים אופטימאליים להובלת דגימות דם, מודל לקביעת מבנה אופטימאלי של שרשרת הספקה, סימולציה לבחינת השפעת החלטות ניהוליות על מדדים כלכליים ושירותיים בקופות חולים. 3. מתן המלצות לשיפור התהליך על סמך תוצאות המודלים.
ממצאים עיקריים: לא נמצאו עבודות רבות בתחום הנחקר. רוב העבודות מתעסקות בשיפור מערך הובלת דם ללא כל התייחסות לשיפור מבנה של שרשרות הספקה. תוצאות המודלים שפותחו מצביעות על כך שניתן להשיג שיפור במערך איסוף דם בעזרת צמצום כמות כלי רכב המעורבים בתהליך שינוע, העלאת רמת השירות ללקוח על ידי הרחבת שעות עבודה בחלק מהמרפאות או הגדלת קיבולת ייצור במרכזי סרכוז, והתאמת מבנה של שרשרת הספקה לצרכים החדשים מובילה לצמצום עלויות.
מסקנות: תרומתו העיקרי של מחקר זה מתבטא בשילוב של עולם האקדמיה (במונחים של פיתוח מודלים מתמטיים ייחודיים) עם עולם השטח בו מודלים האלו משתמשים כפלטפורמה לקבלת החלטות.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: מודלים שפותחו יהוו כלי עזר למנהלים בקו"ח ויסייעו להם בקבלת החלטות הכרוכות בקביעת כמות הרכבים הנדרשים, מבנה של שרשרת הספקה, קביעת ובחינת השפעות של מדיניות שונות על מדדים מרכזיים.
מס’ מחקר: ר/2012/135
תאריך סיום המחקר: 06/2015