המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

פיתוח ומחקר מקדמי לטיפול בין-אישי קצר מועד טלפוני למבקרים מתמידים אצל רופאי משפחה

חוקרים: דנה סיני1
  1. אוניברסיטת בן גוריון
רקע: מבקרים מתמידים אצל רופאי משפחה צורכים כמויות גדולות באופן יחסי של שירותי בריאות אף כי במקרים רבים הם אינם מרוצים מהטיפול ואיכות חייהם אינה משתפרת. נמצא כי מבקרים מתמידים סובלים לעתים קרובות מפסיכופתולוגיה בנוסף לבעיות רפואיות רבות, וכמו כן מבעיות בין אישיות רבות ומרשת בין אישית לקויה.
מטרות: לפתח ולבחון את היעילות והישימות של ייעוץ קצר מועד בין-אישי, שיועבר באמצעות הטלפון למבקרים מתמידים, באופן דו-שלבי של יצירת קשר יזום על ידי המטפלים.

שיטה: שבעים וששה מטופלים המהווים את ה-10% העליונים של המקרים חולקו באופן אקראי לקבוצת ייעוץ בין אישי, קבוצת טיפול תמיכתי, וקבוצת ביקורת. מטופלים שנתנו את הסכמתם בשתי הקבוצות הפעילות עברו 6 שיחות טלפון במהלך 12 שבועות, בעוד קבוצת הביקורת רואיינה פעמיים בתקופת זמן מקבילה.
ממצאים עיקריים: בקבוצת הייעוץ הבין אישי נצפתה ירידה מובהקת ברמות הדיכאון, החרדה והסומטיזציה, שלא נצפתה בקבוצת הטיפול התמיכתי או קבוצת הביקורת. כמו כן, בקבוצת הייעוץ הבין אישי בלבד נצפה דפוס של ירידה בצריכה של שירותי בריאות שנמדדה בדרכים שונות, בשלושת החודשים שלאחר ההתערבות, בהשוואה לשלושת החודשים המקבילים בשנה שקדמה לה.

מסקנות: תוצאות עבודה זו מדגימות את היעילות והישימות האפשריים של טיפול קצר מועד טלפוני בקבוצת מטופלים זו, הנוטה להיות עמידה לטיפול.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: כדאי להרחיב מחקר זה ולבדוק אותו כמחקר קליני באוכלוסייה מקבילה, ולבחון את האפשרות לשלב טיפולים טלפוניים ממוקדמים כחלק ממדיניות הטיפול בחולים מורכבים מעין אלו במסגרת הטיפול השגרתי.
מס’ מחקר: מ/2011/36
תאריך סיום המחקר: 05/2015
דילוג לתוכן