המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

השפעת משתנים שיווקיים נבחרים על יעילות תרופה פעילה (OTC) בשיכוך כאב

חוקרים: מאיה עציון פיימן1
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
רקע: מחקר שנערך באחרונה הצביע על קשר בין מחירה של תרופת אינבו לבין יעילות טיפול רפואי לשיכוך כאב. במחקר זה ביקשנו לבדוק האם לשני משתנים שיווקיים נבחרים, אותה השפעה בטיפול בתרופה פעילה.
מטרות: לעמוד על ההבדל בחוויית הכאב בעקבות טיפול, כביטוי לציפייה שהתפתחה ממשתנים שיווקיים שונים.
שיטה: מתנדבים הוזמנו להשתתף בניסוי בתחום חקר הכאב ושובצו רנדומאלית ל-2 קבוצות: יקר-הפצה בבתי מרקחת, מוזל-הפצה אינטרנטית. עבור כל משתתף: תחילה נקבע סף כאב אישי, נחשף לעלון שיווקי וענה על שאלון בו נבחנה בין היתר הטמעת המניפולציה השיווקית. לפני ואחרי נטילת התרופה התקבלה סדרת שדרים חשמליים לזרוע. עבור כל שדר דורג חיווי הכאב. התקבל גמול כספי עבור השתתפות.
ממצאים עיקריים: ההשערה שעמדה בבסיס הניסוי הייתה כי בבחינת ההפרשים בין דירוגי הכאב לפני ואחרי נטילת התרופה בקבוצות המשתנים השונות, תחשוף קשר חיובי בין אלה לדירוגי עוצמות הכאב שחוו הנבדקים. לא התקבלה מובהקות סטטיסטית. יותר מכך, היו רמזים שעמדו בסתירה לבסיס ההשערה של הניסוי, אנו מאמינים כי אלה נבעו ממגבלות המחקר ובראשן מדגם קטן מהרצוי (סה"כ 60) וכן שונות גדולה.
מסקנות: אנו ממליצים להמשיך ולבחון את האפקט בתחום הרפואי, לאור ממצאים מובהקים מתחומים אחרים. אנו מאמינים כי מחקר עתידי שיתמודד עם המגבלות שעמדו בפנינו יציג ממצאים התומכים בהשערת המחקר. אלה יכולים להוות בסיס למחקר המשכי בתחומי השיווק ברפואה לצורכי הטמעה בפרוטוקולי טיפול ויישומים לטובת כלל בריאות הציבור.

מס’ מחקר: מ/2012/44
תאריך סיום המחקר: 05/2015