המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

השפעת החלפה גנרית על עלויות הטיפול הרפואי ותוצאי הטיפול

חוקרים: נעה טריקי1, גבי חודיק1, חמן אש1, ורדה שלו1
  1. מכבי שירותי בריאות
רקע: תרופות גנריות, הן חלופה זולה יחסית לתרופות מקור. עם זאת, קיים רק מעט מידע מחקרי אודות יעילות ובטיחות טיפול בתרופות גנריות.
מטרות: 1. לבחון האם שימוש בתרופות גנריות הביא לתוצאים הרפואיים הרצויים בדומה לתרופות מקור;
2. לבחון את המקרים בהם שימוש בתרופה גנרית הפחית בצורה משמעותית את עלויות הטיפול;
3. לבחון את שיעור המטופלים בתרופות גנריות השבים להשתמש בתרופות המקור.
שיטה: במחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה נעשה שימוש בבסיסי המידע הממוחשב של מכבי שירותי בריאות. נבדקו שלושה תחומים לטיפול: אטורוסטטין לטיפול בהיפרליפידמיה, סוכרת-מעבר מתרופת מקור מטפורמין לגלוקומין, מגלוקומין למטפורמין, וממטפורמין לגלוקומין. ביתר לחץ-דם נבדקו התרופות Enalapril ו-Ramipril. נאסף מידע על שימוש רציף בתרופות גנריות במבוגרים מבוטחי הקופה אשר נטלו לפחות כשנתיים תרופת מקור וערכו שינוי לטיפול בתרופה גנרית במשך שנתיים לפחות.
ממצאים עיקריים: בתחום הטיפול בהיפרליפידמיה לא נמצא הבדל ברמות LDL, וכן לא נראה שינוי במינון התרופה עם מעבר לגנריקה. בתחום הסוכרת נמדדה עליה קלה ולא משמעותית קלינית ברמות HbA1c עם המעבר לגנריקה. עלויות הטיפול לאחר המעבר לגנריקה ירדו בצורה משמעותית. ביתר לחץ-דם. מעבר בין גנריקות Enalapril התאפיין בירידה בלחץ-דם ואילו ב-Ramipril לא ניכר שינוי משמעותי במעבר.
מסקנות: שימוש נרחב בגנריקה עשוי להוזיל עלויות, ללא התפשרות משמעותית בשיפור בתוצאים רפואיים חשובים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לשם צמצום בעלויות הטיפול המאמירות, יש לעודד מעבר לגנריקה מתרופות המקור במקרים שנבחנו. מחקרי המשך צריכים לבחון האם שימוש בגנריקה משפיעה על הענות החולים לטיפול.
מס’ מחקר: ר/2016/108
תאריך סיום המחקר: 05/2019
דילוג לתוכן