המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הפחתת הפער הדיגיטאלי לגבי מידע בריאותי: כיצד פורמט מולטימדיה מתאים להעברת מידע בנושאי בריאות באמצעות האינטרנט לאוכלוסיות מודרות ובעלות אוריינות קריאה מוגבלת

חוקרים: נורית גוטמן1, אלעד שגב1, ספפה אייצ'ק2
  1. אוניברסיטת תל-אביב
  2. עמותת טנא בריאות
רקע: האינטרנט הינו מקור מידע חשוב בנושאי בריאות אך תורם לאי-שוויון בנגישות למידע בנושאי בריאות בקרב אוכלוסיות בעלי מיומנויות קריאה מוגבלות או מיעוטים לשוניים. מכאן החשיבות של הנגשת מידע בנושאי בריאות ליוצאי אתיופיה בישראל, שחלק ניכר מהם אינו בעל מיומנויות קריאה ורבים סובלים מתחלואה עקב שינוי באורח החיים שלהם מזמן עלייתם.
מטרות: לחקור כיצד ובאיזו מידה שימוש בפורמטים אודיו-ויזואליים יכול להנגיש מידע בנושא בריאות באמצעות אתר אינטרנט ליוצאי אתיופיה בעלי מיומנויות קריאה מוגבלות, כולל נושאים הנחשבים מבחינתם כרגישים.
שיטה: (א) אפיון הנושאים הבריאותיים ותכנים החשובים ליוצאי אתיופיה בעלי אוריינות קריאה נמוכה באמצעות 37 ראיונות אישיים חצי מובנים; (ב) הכנת חומרי מידע לסרטוני המידע באתר על בסיס ממצאי שלב א'; (ג) הפקת סרטונים ותכנון ממשק אודיו-ויזואלי ובניית האתר; (ד) הצגת האתר בראיון אישי ל 213 יוצאי אתיופיה ( 126 נשים ו87 גברים מ-18 ישובים).
ממצאים עיקריים: מרואיינים ללא התנסות קודמת של שימוש במחשב או שימוש מוגבל, בפעם הראשונה הצליחו לחפש ולבחור לשמוע מידע בנושאי בריאות באמצעות אתר אינטרנט והביעו רצון ללמד להשתמש במחשב על ידי קורסים וסדנאות. תפיסת יתרונות: נגישות לכמות גדולה של מידע באמהרית, בכללו נושאים הנחשבים לרגישים ואפשרות של "גישור" בין דורי; ניתן לצפות בפרטיות וגם משאב לפעילות קהילתית; ממשק קל ללמידה ונוח. מגבלות עיקריות: אין לכולם נגישות למחשב; קושי בשימוש ב'עכבר' בצורה מיומנת; חשש כולל משימוש במחשב; חסרים נושאים חשובים.
מסקנות: ניתן לפתח וליישם ממשק שאינו מצריך ידע בקריאה וכולל מידע רב ומפורט, כולל בנושאים הנחשבים לרגישים עבור אוכלוסיות בעלות רמת אוריינות קריאה נמוכה, שמתקבל בצורה חיובית ונתפס כנגיש ואף מגשר בין דורות, אך יש רצון וצורך בהכשרה ובתמיכה בשימוש במחשב.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ניתן להקים פלטפורמה אינטרנטית להנגשת מידע בנושאי בריאות לאוכלוסיות אוריינות קריאה מוגבלת אך יש צורך ביצירת מערך הדרכה ותמיכה ונגישות למחשבים במסגרת קהילתית.
מס’ מחקר: ר/2011/142
תאריך סיום המחקר: 06/2015