המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הערכה מבוססת ידע של רמת ההענות ליישום של קווים מנחים רפואיים לאורך זמן

חוקרים: אבנר חצק1
  1. אוניברסיטת בן גוריון
רקע: קווים מנחים רפואיים נכתבים על מנת לסייע לרופאים לבסס את החלטותיהם הרפואיות על המחקר העדכני. ניתוח רמת ההיענות לקווים המנחים והתראה במצב של חוסר היענות יכולים לשפר את הטיפול הרפואי.
מטרות: פיתוח והערכה של מערכת לניתוח אוטומאטי של ההיענות לקווים מנחים רפואיים.
שיטה: פיתוח מערכת המתבססת על ייצוג פורמאלי של ידע מתוך הקוים המנחים, ועל אלגוריתמים להסקה מתוך נתונים מבוססי זמן, כדי לנתח את רמת ההיענות על בסיס הנתונים הנשמרים לאורך זמן ברשומה הרפואית הממוחשבת.
הערכת המערכת ע"י ייצוג של קו מנחה עדכני לניהול הטיפול בחולי סכרת סוג 2, הפעלת המערכת על נתוני מטופלים, והשוואת הערות המערכת להערות של שני מומחים בסכרת ומומחית אחת ברפואת המשפחה, אשר בחנו את הרשומות הרפואיות של המטופלים ואת ההערות המפורטות של המערכת.
ממצאים עיקריים: שלמות הערות המערכת, שהוגדרה כהחלק היחסי של הערות המומחים שצויינו גם על ידי המערכת, היתה 91%, עבור הערות שצוינו על ידי לפחות שני מומחים או יותר.
נכונות הערות המערכת, לפי הערכת שני מומחי הסכרת, היתה גם היא 91%. הנכונות אף היתה גבוהה יותר עבור ההערות שצויניו כחשובות, לעומת ההערות שצוינו כפחות חשובות.
מסקנות: ניתן לפתח מערכות לניתוח אוטומאטי של רמת ההיענות לקוים מנחים רפואיים, על מנת לחקור, לזהות, ולהתריע במקרים של היענות חלקית להמלצותיהם.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ניתן להשתמש בצורה יעילה במערכות מחשב כדי להעריך את רמת ההיענות ליישום לאורך זמן של קווים מנחים רפואיים, באופן אוטומאטי ועל מספר רב של מטופלים.
מס’ מחקר: מ/2011/17
תאריך סיום המחקר: 06/2015
דילוג לתוכן