המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

המלצה חברתית מקוונת (e-WOM) בנושאי בריאות: תוצאות נתפסות והגורמים המנבאים את השימוש בה. מחקר גישוש

חוקרים: אסתר בריינין1, קרן לנדסמן2
  1. המרכז האקדמי רופין
  2. משרד הבריאות
רקע: המלצה חברתית מקוונת (e-WOM) היא דיאלוג בין-אישי בין אנשים, על טיפול, מוצר, תרופה או שירות, המתבצע באינטרנט. התקשורת הינה דו-כיוונית ואינה נתפסת כתעמולה חד כיוונית. בתחום הבריאות, השימוש ברשתות חברתיות מקוונות (רח"מ) יכול להעניק למשתמש ידע וכוח, לספק מידע ותמיכה רגשית מאנשים שהתמודדו עם אותו קושי ולאפשר התייעצות עם קרובים אך גם לגרום להפעלת לחץ על רופאים לקבל טיפול או תרופה מסוימים.
מטרות: 1. לבחון את היקף השימוש ב- e-WOM למטרות בריאות ותוצאותיו.
2. למפות את מבנה הרח"מ והרשת הממשית ואת הקשר שלהם לשימוש בהמלצה חברתית מקוונת.
3. לנתח את השיח סביב מבצע חיסוני הפוליו בקיץ 2013.
שיטה: סקר אינטרנטי בקרב 1,026 משתתפים, ראיונות עומק ומיפוי רשת אגו עם 98 נחקרים, ניתוח תוכן של שיח מקוון בעקבות המבצע "שתי טיפות והמשפחה מוגנת".
ממצאים עיקריים: מי שמקבלים החלטות לשנות את דרכי פעולתם בהקשר של בריאות עושים זאת הן על בסיס פעילות מוכוונת בריאות במרשתת והן על בסיס ההון החברתי שיש להם מחוץ למרשתת: מי שאימצו את ההמלצה החברתית בנושא בריאותי הרגישו תמיכה או הרגעה וקיבלו חיזוק להמשך הטיפול או למידע שהיה ברשותם ועל כן הם משנים את התנהגותם. מניתוח השיח נמצא כי הדיאלוג מיתן את ההיררכיה בין רופאים להורים ואפשר להורים לקבוע את תוכן הדיון, אבל הוא גם ביסס את מעמדם של הרופאים.
מסקנות: e-WOM מעודדת אנשים לעשות שינויים בהתנהלות הבריאותית שלהם בעיקר אם הם עושים פעולות בריאות ברשת בשגרה ובעת שינוי במצב בריאותם, ככל שמספר נותני העצה שלהם ומספר הרופאים ברשת האגו שלהם גדל.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לרח"מ יש פוטנציאל לסייע לקידום בריאות הקהילה בצורה זולה ומהירה. הממצאים מדגישים את החשיבות שמערכת הבריאות צריכה לתת למעורבותה במרחב המקוון על ידי עידוד מפגשים וירטואליים בין נותני שירותי בריאות למשתמשים בהם וכן להנגיש את המידע כך שיותאם לקבוצות רבות ומגוונות של מטופלים.
מס’ מחקר: א/2014/137
תאריך סיום המחקר: 05/2019
דילוג לתוכן