המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

ההתנסות המיילדותית של נשים ממוצא אתיופי: שימוש בשרותי בריאות וגורמים חברתיים-תרבותיים הקשורים בתוצאי לידה

חוקרים: רונית קלדרון-מרגלית1, בקה פלדמן2, יפה קורצוייל3, מיכל קומם4
  1. ביה"ס לבריאות הציבור, הדסה האוניברסיטה העברית
  2. מכון כללית למחקר
  3. המרכז הרפואי אסף הרופא
  4. המכללה האקדמית ספיר
רקע: נשים ממוצא אתיופי נמצאו בסיכון גבוה לסיבוכי הריון ולידה.
מטרות: לזהות גישות ודעות תלויות תרבות ומקורות מידע ביחס להריון ולידה של נשים אתיופיות, להעריך את התקשורת בין יולדות ממוצא אתיופי לבין הצוות המטפל ולבחון את גישות המטפלים כלפיהן ולזהות האם הקשר בין מוצא אתיופי לתוצאי הריון ולידה מתווכים על ידי דפוסים שונים של מעקב הריון.
שיטה: חלק איכותני: קבוצות מיקוד עם נשים ממוצא אתיופי בגיל הפוריות וראיונות עם רופאים ומיילדות. בוצע ניתוח תמאטי לבחינת הנושאים שהועלו. חלק כמותי: מחקר קוהורט רטרוספקטיבי במבוטחות כללית שירותי בריאות בו הושוו נשים ממוצא אתיופי וביקורות ממחוז הדרום לגבי נתוני מעקב ההריון ותוצאי הלידה. Generalized linear models עם משתנה תלוי בינארי בחנו את הקשרים בין מוצא לתוצאים בריאותיים, תוך תקנון למשתנים מבלבלים ומאפייני מעקב הריון.
ממצאים עיקריים: משני חלקי המחקר עולה כי נשים ממוצא אתיופי דוחות את המגע עם המערכת הרפואית. בחלק הכמותני נמצאו בנשים ממוצא אתיופי עודף בניתוחים קיסריים דחופים, רעלת הריון ולידות של ילודים במשקל נמוך שלא השתנו לאחר תקנון למעקב הריון. החלק האיכותני הדגים קשיי תקשורת בין הנשים ממוצא אתיופי לאנשי הצוותים הרפואיים בשל חסמי שפה, ופערים תרבותיים. בקרב הנשים עלו תחושות של חוסר אמון במערכת, ותחושת אפליה על רקע גזעני. משני החלקים עולים הבדלים בין נשים שעלו צעירות לכאלה שעלו מבוגרות הן בתקשורת עם הממסד הרפואי והן בשימוש בשירותי בריאות.
מסקנות: תוצאות מילדותיות שליליות בנשים ממוצא אתיופי אינן מוסברות בכמות השימוש בשירותי בריאות. פערים תרבותיים, תחושת אפליה וקשיי תקשורת קשורים בדחית טיפול בנשים, בעיקר באלו שגדלו באתיופיה.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש לבנות תכניות לנשים מהעדה האתיופית וכן לאנשי סגל להנגשה תרבותית והפחתת החשדות ההדדיים.
מס’ מחקר: ר/2011/42
תאריך סיום המחקר: 06/2015