המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

האם ניתן לשפר תקשורת של מידע רפואי בין בית החולים לבין הצוות המטפל בקהילה? שימוש בשיטת Academic Detailing

חוקרים: עליסה הוכברג1
  1. ביה"ס לבריאות הציבור, האוניברסיטה העברית, ירושלים
רקע: רצף הטיפול מהווה חוליה חלשה באיכות הטיפול בחולה, וחוסר דיוק בהעברת מידע בין מטפלים בקהילה ובביה"ח גורר טעויות שלעיתים מסכנות חיים. ניסיונות ליישם תקשורת דרך מערכות ממוחשבות בין קופות החולים לביה"ח נתקלו בבעיות רבות. במשך מספר שנים השימוש במערכת זו בין הדסה לקופ"ח מכבי ומאוחדת הייתה מצומצמת ביותר.
מטרות: הטמעת השימוש במערכות התקשורת הממוחשבות והבנת יחסם וגישתם של הרופאים למערכת, כולל החסמים לשימוש.
שיטה: פעלנו בשיטת "Academic etailing", שמשמעותה חינוך באמצעות תועמלנות אקדמית המתבצעת מול הרופאים. צורת חינוך זו הוכחה כפרקטית, בטוחה ויעילה בהטמעת התנהגות רצויה. סטודנטית לרפואה פנתה אישית לרופאים ושאלה אודות גישתם למערכת, לצד עידוד והדגמת השימוש. הפעילות התועמלנית התבצעה במלר"ד ובמחלקות ביה"ח הדסה (עין כרם והר הצופים).

ממצאים עיקריים: א. מחקר כמותי - עלייה מובהקת בשיעור הכניסות למערכות התקשורת הממוחשבות לאחר ההתערבות.
ב. מחקר איכותני – במפגשים עם 97 רופאים, התברר ש-51% לא משתמשים במערכת ו- 27% לא הכירו את הקישור.
נרשמו תגובות חיוביות לגבי המערכת, חשיבותה, חסמים לשימוש והצעות לשיפור.
מסקנות: AcademicDetailing נראית שיטה מעניינת ומבטיחה להבין חסמים, לשנות התנהגות של רופאי בי"ח ולהטמיע כלי עזר ממוחשב חדש לעבודת הרופא.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: אנו מקווים כי הצלחתנו תשמש דוגמא להטמעת השימוש במערכות תקשורת ממוחשבות בין בתי"ח שונים לקופות החולים השונות ותתרום להנעת הרשומה הרפואית הלאומית.

מס’ מחקר: מ/2012/30
תאריך סיום המחקר: 02/2015
דילוג לתוכן