המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אוריינות ביטוחים משלימים וציפיות מן הביטוח המשלים בקרב הציבור היהודי והערבי בישראל- מחקר חתך

חוקרים: מנפרד גרין1, ג'לאל טרביה2, מוחמד יחיא3
  1. אוניברסיטת חיפה
  2. מכללת עמק יזרעאל
  3. שירותי בריאות כללית
רקע: שירותי בריאות נוספים מוצעים על ידי קופות החולים בתשלום נוסף, ונותנים כיסוי לשירותים אשר נקבעו כ"בלתי הכרחיים" על ידי משרד הבריאות. אוריינות שב"ן נחוצה להתנהלות יעילה ובריאה במערכת הבריאות. עם זאת, אוריינות שב"ן נקשרת על גורמים כגון: מוצא אתני, גיל ורמת השכלה.
מטרות: להשוות את רמת האוריינות בביטוח בריאות והגורמים הקשורים לאוריינות והציפיות מביטוח בריאות משלים בין האוכלוסייה הערבית ליהודית בישראל.
שיטה: ראיון טלפוני בקרב מדגם אקראי של 800 משתתפים בקרב האוכלוסייה הערבית ו-800 בקרב האוכלוסייה היהודית בני 25-75, בעזרת שאלון שנבנה במיוחד לטובת מחקר זה.

ממצאים עיקריים: בקרב האוכלוסייה היהודית בעלות על השב"ן הייתה גבוהה מאשר באוכלוסיה הערבית. מיעוט מן הנבדקים ידעו לזהות את השירותים הכלולים או לא כלולים בכיסוי הביטוחי. ניכר שרמת הידע הממוצעת של היהודים גבוהה במובהק מזו של הערבים. לנבדקים ציפיות גבוהות ביותר בכל הנוגע לשירותים אשר לדעתם, צריכים להיכלל בשב"ן. הציפיות הגבוהות ביותר נמדדו בנוגע לתרופות מצילות חיים (תרופות לסרטן) והתייעצות עם רופא מומחה.
מסקנות: ממצאי המחקר הנוכחי מדגישים את חשיבות הידע וההתמצאות בשוק הביטוחים המשלימים לצורך נגישות אל טיפולים ושירותים אשר הולמים את צרכי המטופלים.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: פעולות לצמצום אי השוויון במערכת השב"ן כוללות את שיפור ביטוח הבריאות הבסיסי. יש צורך בהגברת המודעות דרך חינוך והסברה בקרב האוכלוסייה הכללית ובייחוד בקרב אוכלוסיות חלשות, שיפור מיומנויות התקשורת של רופאים ואחיות ופיתוח כלים למדידת אוריינות שב"ן.
מס’ מחקר: א/2012/155
תאריך סיום המחקר: 06/2015
דילוג לתוכן