חיפוש
חיפוש מתקדם
פעילויות
מועדון חוקרים
פורום מדיניות
סדנאות
כנס ים-המלח
הכנס השנתי
כנסים בינלאומיים
אירועים אחרים
 

בחירות 2015

סיכום פאנל "בוחרים בריאות 2015"

ערב בחירות 2015 לכנסת יזם המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות דיון בפרק הבריאות במצעי המפלגות השונות. מטרת הדיון לחדד הסכמות ומחלוקות בין המפלגות השונות באשר לסוגיות המרכזיות הנצבות לפתחה של מערכת הבריאות בישראל.  זאת במסגרת מחויבותו השוטפת של  המכון לקדם דיון מקצועי וציבורי בתחומי הארגון, הניהול וקבלת ההחלטות במערכת הבריאות בישראל.

 

האירוע התקיים ביום א', 15.2.2015, בבית חיל האוויר בהרצליה, בהשתתפות בכירי מערכת הבריאות בישראל, ציבור רחב ועיתונאים. פרופ' אורלי מנור, יו"ר המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות, הנחתה את הפאנל בהשתתפות 6 נציגי מפלגות: ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), ח"כ הרב יעקב ליצמן (יהדות התורה), ח"כ יצחק כהן (ש"ס), ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), מר רועי פולקמן (כולנו).

 

כותרות מעניינות מהכנס:

  • לראשונה קיימת תחרות בין המועמדים מי יזכה בתפקיד שר הבריאות. ח"כ יעל גרמן, שולי מועלם-רפאלי ויעקב ליצמן הצהירו שזוהי מטרתם. בנוסף ציינה ח"כ מועלם-רפאלי כי יש ח"כ נוסף מהליכוד אשר מעוניין במשרד הבריאות.
  • הדיון נקטע ע"י עובדי המעבדות לבריאות הציבור אשר הרימו שלטים ומחו נגד ההתעלמות של ח"כ גרמן מהמצוקה בתחום שלהם.
  • ח"כ ליצמן הודיע שיציב דרישה להעלאת מס הבריאות ב- 0.5% כתנאי מחייב לכל חתימה של "יהדות התורה" על הסכם קואליציוני.
  • יש מחלוקת בנושא שר"פ - בעד שר"פ : ח"כ ליצמן, מר רועי פולקמן. נגד שר"פ: ח"כ יעל גרמן, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ח"כ יצחק כהן, ח"כ מיכל בירן.
  • יש מחלוקת סביב הכנסת תרופות לשב"ן - בעד הכנסת תרופות לשב"ן: ח"כ שולי מועלם-רפאלי, ח"כ יעקב ליצמן. נגד הכנסת תרופות לשב"ן: ח"כ יעל גרמן, מר רועי פולקמן.

 

מתוך הדיון:

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן

  • מצע "יש עתיד" בבריאות נשען על תכנית גרמן.
  • ועדת גרמן התמקדה בבעיה העיקרית של מערכת הבריאות - היחס הבלתי ראוי בין ההשקעה הציבורית להוצאה הפרטית. ב- 17 שנים האחרונות ההשקעה ירדה, המדינה נסוגה מההתחייבויות שלה, ההוצאה הפרטית עלתה. בעבר היחס היה 70%-30%, כיום כבר 40%-60%, זאת בהשוואה לממוצע ה- OECD 72%-28%
  • יש לסובב את הגלגל, המדינה צריכה להשקיע במערכת הציבורית, לרסן גידול ברפואה הפרטית, לצמצם הוצאה פרטית.
  • צריך להוסיף תקציבים למערכת, לפיד הסכים להוסיף תקציבים, מיליארד ₪ לקיצור תורים לניתוחים ובמרכזי הרפואה הדחופה, כי שם מתחיל חוסר האמון של הציבור ברפואה הציבורית. בנוסף רוצים להוסיף תקציבים לחזק את הצוותים הרפואיים, לאפשר פול-טיימרים, שעות נוספות, משכורות יותר גבוהות, כדי שלא יתפתו למערכת הפרטית.
  • לראשונה בתקציב 2015 הייתה תוספת של 4 מיליארד ₪ למערכת הבריאות, מתוכם 2,300,000 תוספת אמיתית מתוכם גם לצמצום פערים ולרפורמה לבריאות הנפש.
  • מתנגדת להכנסת שר"פ בביה"ח הציבורי כי המשמעות המידית שלה היא העלאה של הוצאה פרטית, יותר ביטוחים, פרמיות יותר גבוהות וכו'.
  • זקוקים לרפורמה בפסיכיאטריה, צריך פתרונות חלופיים לאשפוז, לסגור לבתי חולים לטובת פתרונות קהילתיים, בינתיים לשפץ תשתיות קיימות.
  • מסתייגת מהעלאת מס הבריאות, צריך לנסות למצות קודם לכן פתרונות אחרים, למצוא פתרונות תקציביים ממקורות חוץ-משרדיים, כמו קרן רווחי הגז שמיועדת לתחומי הרווחה והבריאות.
  • מתנגדת להכללת תרופות בשב"נים כי המשמעות היא ששוב נוציא מכיסנו עבור מה שהממשלה צריכה לכסות, התוצאה תהיה אי שוויון וכולנו נשלם יותר.

 

ח"כ שולי מועלם-רפאלי

  • בשנים האחרונות שחיקה בלתי אפשרית בתקציב בגלל גידול באוכלוסייה, תחלואה שגברה והזדקנות אוכלוסייה. צריכה להיות החלטת ממשלה שתתקן שחיקה בתקציב. יש לנו חובה להחזיר למערכת הציבורית את התקציבים, האנשים, התשתיות, לצור הפרדה ברורה בין הפרטי לציבורי. חייבים לתקן את השחיקה בתקציב הקופות, הקופות שולחות מטופלים לבתי חולים מרוחקים כי רק שם יש להם הסכמים. מערכת הבריאות צריכה להפנים שהמרחק מנהריה לת"א זהה למרחק מת"א לנהריה, צריך לחזק את הפריפריה ואפשר לשלוח גם מת"א לנהריה, דרושה מחשבה וחלוקה אחרת של ההקצאות.
  • בעד העלאה של 0.5%-1% מס בריאות.
  • גאה להיות ממובילות המהלך להקמת בית חולים שיקומי בנגב, זאת החלטה היסטורית, לשמחתי הצלחתי לשכנע גם שרים מהמפלגה שלי לתקצב זאת מהמשרדים שלהם. יש לנו חובה לצמצמם פערים גאוגרפיים וחברתיים.
  • צריך לחשוב מחדש על גובה ההשתתפות העצמית של השירון/החמישון התחתון, כדי שהאנשים הללו לא יאלצו לבחור בין רכישת תרופות לרכישת מזון.
  • בנושא המניעה עדיין לא מתבצע תהליך אמיתי. כל הזמן רצים עם טיפול אחרי הזנב של עצמנו ולא מגיעים למניעה. ככל שנשקיע יותר במניעה כך נצטרך להשקיע פחות ברפואה ראשונית, שניונית וכו'.
  • בעד הכנסת תרופות מצילות חיים לשב"ן. בזמנו הוצאו תחת הסכמה שיוכנסו לסל התרופות בפועל לא קרה, לכן צריך להנגיש אותן במסגרת השב"ן, ממילא ל- 80% מהציבור יש שב"ן.

 

ח"כ יצחק כהן     

  • מצטער שליצמן עזב את המשרד כי גרמן עצרה את כל הרפורמות החשובות שלו, כמו בתחום טיפולי השיניים.  ליצמן השיג ב- 2011 הסכם מצוין למערכת, חבל שקלקלו וניסו להמציא את הגלגל מחדש.
  • המערכת כיום קורסת כתוצאה מהתנהלות לא נכונה של משרד הבריאות.
  • יאיר לפיד לוקח קרדיט לא לו על מהפכות שליצמן עשה, כמו בנושא ה- MRI
  • מתנגד לשר"פ, המערכת הציבורית צריכה יותר חיזוק והשקעות. הקרן של רווחי הגז מאד נחוצה כמקור תקציבי, אך כל הזמן מעכבים את זה.
  • מתנגד לכל העלאת מס.
  • נושא השב"נים דורש הסדרה, יש פה כפל על כפל, כשל שור טוטאלי.
  • תומך בהעברת סמכויות מרופאים לאחיות ופרמדיקים ככל שיעשה בהסכמה עם ארגוני העובדים.

 

ח"כ מיכל בירן 

  • לא מאשימה אנשים המחפשים כיום פתרונות במערכת הפרטית לאור מצבה של המערכת הציבורית. הייתה כאן מלחמה שיטתית נגד כל מה שציבורי. כשנתניהו עוד היה אומר מה שהוא חושב הוא אמר שהמדינה היא איש שמן שנתלה על איש רזה שהוא המערכת הפרטית, והתוצאה של האידיאולוגיה הזו לפניכם.
  • המדינה מנצלת בציניות את העובדה שלעובדי מערכת הבריאות אכפת מהעבודה שלהם ומהמטופלים שלהם, אך זו מכונית שכבר נוסעת על אדים של דלק.
  • הממשלה מבצעת ביודעין מדיניות של הפרד ומשול, מסיתה את הקופות נגד בתי החולים כי חסרים תקציבים.
  • גם גרמן הייתה בעד הכנסת שר"פ למערכת הציבורית, רק בישורת האחרונה של דיוני הועדה שינתה דעתה.
  • רק 350 מיליון ₪ מתוך תקציב ה- 4 מיליארד ₪ לכאורה מיועדים לטובת יישום מסקנות ועדת גרמן.  
  • המערכת נמצאת במצב של הרעבה עצמית, תת תקנון ומשכורות לא הולמות, מה שנעשה בנדון פשוט לא מספיק טוב.
  • המחנה הציוני תומך בהקצאת 1.2 מיליארד ₪ לבסיס התקציב. רק מה שמעוגן בבסיס התקציב נחשב, כל מה שניתן כיום לקופות זה פירורים כדי להוריד אותם מהעץ של בג"צ.
  • כשביטלו את המס המקביל הבטיח האוצר לשפות במיליארדי ₪ אך הם לא הגיעו מעולם לבריאות. כל תוספת חייבת להיות בבסיס התקציב די לא לאלץ את כולם ללכת להתחנן בפני הגביר התורן במשרד הבריאות.
  • לגבי המיסוי, קודם צריך לבטל את תקרת המס, זה המהלך הכי פרוגרסיבי ונכון. האופציה להחזיר את המס המקביל היא מאד קשה במצב הכלכלי כיום. רק בסוף, כברירה אחרונה צריך להעלות מס לכולם.
  • צריך לתעדף מחדש את ההוצאות, להפסיק להעביר כל כך הרבה כסף להתנחלויות.
  • נגד העברת סמכויות מרופאים לאחיות ופרמדיקים, פוגע במקצועיות. צריך לדאוג שיהיו יותר רופאים ויותר אחיות וכל אחד יעשה תפקידו.     

 

ח"כ יעקב ליצמן

  • ליהדות התורה אין מצע בבריאות, יש את העשייה שלי.
  • יאיר לפיד ו"יש עתיד"  לוקחים קרדיט על מה שאני עשיתי כסגן שר בריאות וכל הזמן הם מדברים על מה שרצו לעשות בתקציב 2015 , מה הם עשו בתקציב 2014?
  • הנושא של רווחי הגז יהיה רלוונטי אולי ל- 2075, בשביל 2015 צריך להשיג מזומן ואין.
  • בעד הכנסת תרופות מצילות חיים בשב"נים. ב- 2007 לא היה תקציב לסל תרופות, אני ורובי ריבלין וחיים אורון נאבקנו כאופוזיציה למען סל תרופות. רביב סובול במשרד האוצר דרש שנוותר על תרופות מצילות חיים וניתן לכם 450 מיליון ₪ לסל תרופות. כיום ל- 80% יש שב"נים, ל- 10% מהציבור אין שב"ן כי הם עשירים, כך שבפועל צריך למצוא פתרון רק ל- 10% מהאוכלוסייה שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם לשב"ן.
  • עד שבאתי למשרד הבריאות אף אחד לא רצה את התיק, אני רוצה להיות רק סגן שר אבל אצלי זה בסדר עדיפות ראשון, אני מקווה שיתנו לי עוד לעשות.
  • הצעתי להעלות את המס ב- 0.5% כדי לממן סיעוד ממלכתי. גרמן דאגה שהממשלה תפיל לי את זה. לא יעזור לאף אחד, זה יכנס כסעיף מרכזי לכל הסכם קואליציוני שנחתום עליו
  • גרמן אמרה שקיבלה 4 מיליארד ₪, אז למה ביטלה את ההסכם שהיה לי עם האוצר לגבי טיפולי שיניים ועלה רק 4 מיליון ₪? גרמן לא נתנה לשיניים, לא לצפיפות בביה"ח, לא לאחיות, אז לאיפה הלך כל הכסף?
  • אני בעד שר"פ, יודע שאומרים שזה רק לעשירים אבל המצב היום בביה"ח הוא שהרופאים הבכירים מחתימים שעון ב- 12:00 ועוברים את הכביש לרפואה הפרטית. אם כבר עושים פרטי אז למה לא לעשות שר"פ ולהשאיר אותם בתוך בתי החולים הציבוריים?
  • אני בעד תיירות המרפא, לנצל את התשתיות לטובת הכנסות בשעות אחה"צ.

 

רועי פולקמן

  • "כולנו" בעד שוק חופשי, פירוק מונופולים, אבל יש דבר אחד שבו אנחנו כמעט סוציאליסטים - בבריאות. כל אחד צריך לתת כפי יכולתו ולקבל לפי צרכיו.
  • כשעושים רפורמות צריך לדעת איך לעשות אותן. במערכת הבריאות כבר נעשו כל מיני רפורמות אבל ברוב ההיבטים אין שיפור.
  • ועדת גרמן עשתה עבודה מעמיקה אבל בסוף הכל נארז בתוך מלחמה בשר"פ. אי אפשר להילחם בשר"פ בלי להתחיל קודם לכן בחיזוק המערכת הציבורית.
  • המפתח למערכת הבריאו נמצא במשרד האוצר ולא במשרד הבריאות. האידיאולוגיה של האוצר קובעת שצריך לשמור על מערכת הבריאות רעבה כל הזמן, גם יאיר לפיד אימץ זאת. לכן יש תת-תקינה וקופות החולים לא גומרות את השנה. את זה משה כחלון כשר אוצר ישנה. מה שחשוב הוא מי יהיה שר אוצר ואיזה אמץ יהיה לו לשנות.
  • יש ניגוד עניינים מובנה בהיותו של משרד הבריאות גם בעלים וגם רגולטור, נכון שיש עכשיו הרבה תקנים חדשים כדי לצור הפרדה, אך מוקדם להגיד כיצד מתקדם.
  • העדר רגולציה שאפשרה שר"פים במערכת הבריאות הציבורית לאור היום היא אחת הסיבות הבסיסיות לתורים הארוכים. הרגולציה חייבת להיות אפקטיבית וחכמה, לא רק לייצר כותרות.
  • תרופות מצילות חיים צריכות להיות בסל.
  • לא משקיעים כיום מספיק במניעה ובאבחון מוקדם, אין לובי למניעה.
  • מסכימים למיסוי על תיירות מרפא.
  • לפני שמעבירים סמכויות של רופאים צריך להדבר עם ארגוני העובדים, לא לחפש מעקפים דרך הרגולציה.